FutureProof Ondernemen

Smart City Smart Holland

-


Smart City, Smart Holland. Of: hoe General Motors, MIT, Philips en het Westland in 2020 Nederland zullen redden. Met intelligente autos, auterstofautos, nano-autos,geprinte autos en slimme bloembollen. Door futurist Marcel Bullinga
Het was tijdens een presentatie over de auto van de toekomst, voor General Motors.

Schitterende locatie, aan de Loosdrechtse Plassen, tijdens de langste dag van het jaar
tegelijk ook de druilerigste. Hollands weer dus. Waarom wordt die ene toekomst waarin we als Lage Landen een zonbestemming zijn geworden toch pas verwezenlijkt in 2080? Dat is nou echt jammer -- dan hebben u en ik er niks meer aan.

Ik had net de opmerking gemaakt dat Algemene Motoren toch wel een heel foute naam is in een toekomst waarin niet langer producten, maar de diensten rondom die producten doorslaggevend zijn. Niemand is immers geïnteresseerd in.
Algemene Motoren, wel in General Mobility. Pardon, ook dat niet: ik ben geïnteresseerd in Personal Mobility. Personal Mobility Solutions, Personal Mobility Services. We gaan ergens in de komende 15 jaar toe naar zelfrijdende autos, met andere woorden: we krijgen persoonlijk openbaar vervoer. De honderden miljarden uren in de hele wereld die we jaarlijks verspillen aan iets heel doms (aan een stuur draaien) kunnen we gaan besteden aan iets nuttigs: werken tijdens de rit,
communiceren tijdens de rit, genieten tijdens de rit (de verkopen van Cabriolets stijgen).
Iemand uit het publiek zat heftig ja te knikken tijdens mijn betoog. Ik vroeg hem wat hij nou
een echte innovatie vond in zijn vakgebied. Hij bleek iets hoogs te zijn bij GM Europe. Hij
zei: Dat we ons bezighouden met binnensteedse logistiek. Daarvoor oplossingen weten te bedenken. Dat is heel wat anders dan gewoon een paar miljoen meer autos verkopen, nietwaar? Kijk, dat gaat de goede kant op!
Het Westland is top van innovatie.
Ik moest meteen denken aan het Platform Agrologistiek. Daar was ik de week tevoren te gast.

Niet aan de Loosdrechtse Plassen maar in het Huis van de Toekomst in Amsterdam. Ook al druilerig weer. En ik moest denken aan de maand dáár weer voor, toen was ik te gast in het Westland. Heerlijk, allemaal ondernemers in de zaal. Ik vroeg ze ter plekke de burgemeester te helpen bij zijn toekomstvisie voor 2020. Dat leverde een hoop suggesties op. Niet gek, want de agrisector is innovatief. Eigenlijk wel top van innovatief, vind ik Wilt u weten waarom? Ze hebben een waanzinnig energieprobleem. Er gaan tuinders failliet aan de energieprijzen. Dus wat doen ze? Mopperen en klagen? Ja, dat ook, het blijven Hollanders, maar ze komen ook maar mooi met een programma om in 2020 de Kas van de Toekomst om
te toveren van energie-slurper tot energie-leverancier. Die hele woonwijken van energie
voorziet. Mooier kan ik het echt niet maken in mijn presentaties.
Maar goed, die presentatie dus voor dat Platform Agrologistiek. Huuuh?, zegt u? A-gro-logis-
tiek? Wa-is-da? Tja, u weet het niet en dat is niet gek want niemand die het weet. Foute naam, te saai. Geen wethouder die daarmee in de krant wil komen. Smart City, dat klinkt stukken beter. Daar wil de wethouder wel mee voor den dag komen!
Smart City is de naam van een onderzoeksprogramma van MIT, het Massachusetts Institute of Technology, in, jawel!, Massachusetts, US, het land van Sun City, u weet wel, de Seniorenstad die er in Nederland nooit zal komen. Heerlijke plek voor een zonnige brainstorm of personeelsuitje, dat MIT.

De Stad van de Toekomst is Made in Holland
MIT ontwikkelt samen met GM de stadsauto van de toekomst. Ik liet op de GM-bijeenkomst aan de Loosdrechtse Plassen liet ik het bijbehorende filmpje zien.
Dat hebben ze heel slim aangepakt bij MIT/GM. Ze hebben zichzelf 2 vragen gesteld. Het zijn
er maar twee, maar het zijn wel de enige juiste.
1. Wat hebben we in de stad van de toekomst? Drukte. Te weinig ruimte. Teveel mensen, teveel autos.
2. Wat hebben we in de stad van de toekomst nodig? Een Smart City. Minder drukte. Meer
ruimte. Minder goederenvervoer. Dus hebben we autos nodig die eruit zien als veredelde
winkelwagentjes. Opstapelbaar in een rij. Het aloude Witte Fietsenplan maar dan gerestyled,
geprofessionaliseerd en geautomatiseerd.
Ter plekke meldden zich deelnemers uit het GMpubliek voor op de lijst van toekomstige kopers.
Dope ding hoor, dat MT/GM-wagentje. Nu nog 1 stap verder denken -- maak het intelligent
en zelfrijdend -- en je hebt opeens geen winkelwagens meer voor mensen maar slimme
containers voor goederen. In 1 ontwikkelslag heb je het optimale goederenvervoer van de toekomst
Heerlijk voorbeeld. Innovatie ten voeten uit. Helemaal volgens het Handboek Innovatie,
laatste editie (gratis exemplaren bij mij te verkrijgen :-)
Smart City, Smart Holland.
Maar we hebben niet alleen maar Smart Cities nodig. We hebben een Smart Holland nodig.
Een paar ideeën borrelen nu bij me.
Nederland zonbestemming. Er komen meer agroproducten bij. Denk aan Bovenmoerdijkse
wijn. Italiaanse toestanden. Nederland wordt nog eens gezellig!

Nederland kenniseconomie. Ga ervan uit dat de Europese landbouwsubsidies helemaal zijn
afgebouwd in 2020 uiterlijk... De agrisector moet dan dus overleven op basis van eigen
kracht, eigen toegevoegde waarde. Mooi zo, dat werd tijd.

Nederland non-distributieland. Die prachtige bloembollen en dat veilige transparante
voedsel worden veel minder hier in Nederland geproduceerd en geëxporteerd. Te weinig
ruimte, teveel drukte. Alleen de binnenlandse markt wordt in 2020 nog bediend; voor de rest
hebben we hier alleen nog maar de regie, de innovatie en de veredeling. Betaalt goed hoor!
De productie gebeurt elders op de wereld waar de omstandigheden gunstiger zijn. We exporteren dan geen producten meer, we exporteren de kennis over die producten. Onze prachtige havens van Rotterdam en Amsterdam zijn vitaler en leefbaarder dan ooit tevoren als we er virtueel logistieke hotspots van maken.
Rotterdam? Top of the bill, Sir. Worldwide. That is what rumour says, Sir.
Nederland fileland. Die 40% minder files die het Ministerie van V&W wenst-denkt voor 2020 is godsonmogelijk niet bij de verwachte toename van wegverkeer van 40%. Water en vuur gaan nou eenmaal niet samen. Met meer asfalt lukt het echt niet, ook al is het oprolbaar.

Maar virtueel...
Nederland leefbaar land. Virtueel lukt dat wel! Als Nederland inzet op virtuele mobiliteit,
dan hebben we nog een kans op een leefbaar Nederland in 2020. Wat is virtuele mobiliteit?
Dat is: het printen van producten op afstand. Dat is: samenwerken op afstand aan intelligente
werktafels en in geavanceerde gameruimtes in de werkkamer thuis. Dat is: alle autos en
vrachtwagens aan elkaar koppelen, de bestuurder de macht over het stuur uit handen nemen,
en alle stoplichten intelligent maken. De weg stuurt, niet u. Gevolg: minder ongelukken,
betere doorstroming, minder files.
Nederland waterstofland. OK, dat waterstofautostil zijn, is mooi. Dat ze de lucht niet
vervuilen, is ook mooi meegenomen. Maar dat ze lokale/regionale energieproductie mogelijk
maken, dat is de belangrijkste omwenteling sinds de oorlog. Want die haatlanden waar olie uit
de grond wordt gehaald tja, die haten ons nog veel meer in 2020. We hebben lokale
energieopwekking nodig, en heel gauw ook, we hebben waterstofautos nodig, en heel gauw
ook, of we krijgen een energieoorlog die niet elders, maar op ons eigen dierbare grondgebied
wordt uitgevochten.

De nieuwe Gouden Eeuw van Holland
Intelligente autos, waterstofautos, nano-auto's, simulatie-autos, auto-printers en natuurlijk slimme bloembollen. Dat zijn de uitvindingen van de toekomst die ons leven gaan verbeteren.
Dat zijn de TV en het vliegtuig van 2020. Zaken die ons hele leven in de twintigste eeuw op
de kop gooiden. En die dat weer gaan doen in de 21ste eeuw.
De 21e eeuw kan een nieuwe Gouden Eeuw worden. Een duurzame. Economische groei gecombineerd met minder gebruik van grondstoffen, energie en transportkosten.
Wat we nodig hebben is een maanlanding om de enorme file- en energieproblemen van Europa in 2020 het hoofd te bieden, en er tegelijk bakken met geld aan te verdienen.
Ik mik als inwoner van Nederland en direct belanghebbende niet op de overheid maar op GM,
Shell, Philips en het Westland als ontwikkelaars van onze toekomstige welvaart.
Nogmaals: niet de overheid dus. Die kan dat helemaal niet. De overheid hoeft maar 2 dingen
te doen en met een vlaktax van 25% in 2020 is er toch geen geld voor iets anders:
1) research-belemmeringen wegnemen en stoppen met regelgeving
2) onze kinderen opnieuw leren spellen, rekenen en met twee woorden spreken.
We moeten, hoort u me?, we moeten ervoor zorgen dat de TV, de auto en het vliegtuig van 2020 hier in Europa worden uitgevonden. Dan en dan alleen overleven we 2020 en redden we Nederland.
PS In Denemarken komt de eerste waterstofstad ter wereld te staan. Op het platteland. De bouw begon in 2008. Waarom o waarom komt dat ding niet hier in Nederland te staan?
Futurist Marcel Bullinga is gastspreker en dagvoorzitter over de toekomst. Hij leidt
innovatie- en toekomsttrajecten voor overheden en bedrijven onder het motto: Er is niet 1
toekomst, er zijn er duizenden. Kies maar welke u hebben wilt!
De Futurecheck Kennisbrief 2006, inclusief het future essay Europe in 2020, is gratis te
downloaden op www.futurecheck.nl. Zie ook het commentaar van Marcel Bullinga op de
toekomstvisie van Railconsult voor 2040 in NRC Next op
futurecheck

Randstad Nieuws / news
info@randstadnieuws.nl

Meld nieuws