Frans Cornelis Marketing Accountability Randstad

Randstad nieuws: Frans Cornelis Rebranding

Randstad nieuws / news:

Randstad gaat door met rebranding:
Frans Cornelis

8 maart 2011

Randstad heeft voor 2011 nog 15 rebrandings in de planning staan. Dan zijn in drie jaar tijd 129 labels voor duizenden uitzendvestigingen uit de lucht gehaald en omgebouwd naar het moedermerk of naar Tempo-Team.


Inmiddels komt 98% van de omzet van de twee grote merken. Er is nog niet bekend wat er gebeurt met Yacht, Expectra in Frankrijk, Sapphire in de VS en Canada en Fuji-staff in Japan.


Randstad Coca-Cola
“Het is een bij elkaar geraapte zak met merken”, aldus Frans Cornelis die de operatie leidt, doelend op de situatie na de overname van Vedior. De situatie lijkt daarmee op die van Coca-Cola. Voor Randstad kwamen er na die overname in één keer circa 25 markten bij: in Australië gingen 26 merken naar Randstad, in Frankrijk werd Vediorbis Randstad, in Groot-Brittannië en Spanje gold dat voor Select. Ook Vedior in België werd Randstad, Portugal werd Tempo-Team, evenals het Duitse Team BS.


Goede timing en reductie productiekosten
De timing van de overname en de omlabeling was goed, aldus Cornelis. De grootste gedaantewisseling, van de algemene uitzendbedrijven, vond al in 2009 plaats, voor de recessie de uitzendbranche trof. De reorganisatiekosten zijn terugverdiend met scherp gereduceerde productiekosten. Dat leerde Cornelis van Nestlé, Sara Lee en Unilever. “Verder hebben we geleerd dat je niet moet wachten,” stelt hij. De kosten voor adviseurs, reclamemakers en productie gingen bij Randstad terug van 40% tot 50% van het marketingbudget naar 11%. Uiteindelijk zijn er 70 tot 90 Vediormanagers weggegaan.


Dactylo en Vedior
Cornelis: “Bij merken die wel een profiel hadden, is steeds een perceptieschema gemaakt. Daardoor bleek Dactylo beter bij Randstad te passen en Vedior in Nederland en België bij Tempo-Team. Iedereen verwachtte het andersom.”


Yacht, Fuji-staff en andere labels
Er zijn nog specialistische labels over. Ook is niet bekend wat gebeurt met Yacht, Expectra in Frankrijk, Sapphire in de VS en Canada en Fuji-staff in Japan.


Tempo-Team blijft
Tempo-Team zal niet verdwijnen, zegt Cornelis. ‘Met één merk word je te veel het oude V&D. Je moet niet proberen daarmee alles af te dekken. Met die twee merken kun je 30% tot 35% van de markt optimaal bereiken.’


Nog 15 rebrandings in 2011
Het Randstad-merk moet nog groeien, beseft Cornelis. De bekendheid van Adecco en Manpower is beter. Voor dit jaar staan er nog 15 rebrandings in de planning.


Vedior integratie
Over de Vedior integratie zei Ben Noteboom in mei 2010 op IEX community het volgende: “De Vedior integratie is geheel afgerond. De geplande en bij overname vastgestelde synergieën hebben we ruim overtroffen door jaarlijks € 100 miljoen te besparen op kosten en nog eens € 40 miljoen op belasting. We zijn nu bezig met het uitnutten van elkaars sterktes. Zo zijn we bijvoorbeeld bezig met de succesvolle uitrol van onze inhouse formule over het oude Vediorbis netwerk in Frankrijk en het implementeren van best practices in de bedrijfsonderdelen in het professionals segment. We hebben echt veel van elkaar geleerd.” Lees meer »

Randstad nieuws / news: Frans Cornelis


Bron: debeurs, 8 maart 2011 door FlexService

Meld nieuws