Zweedse Kunst Birgitta Sundstrom Jansdotter

Birgitta Sundström Jansdotter Zweedse kunst

-

Zweedse kunst, Scandinavische kunst,
Birgitta Sundström Jansdotter website

Internationaal kunstenares. Door haar unieke talent in Europa tot een kwaliteits brand en begrip aan het uitgroeien. Getipt voor collectioneurs. Een verrijking om werk te bezitten en aan de wand te hebben. Zeker een interessante belegging door haar constante niveau en gevraagd voor vele opeenvolgende exposities.

AGENDA EXPOSITIES






Geboren in Gävle, Zweden op 2 september 1966 en woonachtig en werkzaam in Nederland sinds 2001.Na in Zweden diverse opleidingen genoten te hebben op het gebied van beeldende kunst en pedagogie is de keuze gevallen op de schilderkunst en de keramiek.


Ik weet dat ik al werd gegrepen door gezichtsuitdrukkingen toen ik vier jaar was, en altijd gezichten schilderde.

Voor haar beelden kiest zij altijd een soort menselijke vorm, waarbij hoofd en romp volstaan en veel aandacht besteed wordt aan de gezichtsuitdrukking. Ook in de schilderijen staat de mens centraal. De nadruk wordt gelegd op het samenspel van de mens onderling en met zijn omgeving. In grote realistische schilderijen wordt uitdrukking gegevens aan het voortdurende rollenspel van de mensen.

In het jaar 1994 begon Birgitta met haar eerste expositie in Luleå in het hoge noorden van Zweden. Daarna volgden onder andere solotentoonstellingen in het Länsmuseum in Stockholm en de Väsby Konsthall. In 2001 is zij naar Nederland gekomen en hier heeft zij in Velp, Leiden, Rotterdam, Gouda, Utrecht, Aalsmeer, Alkmaar en in den Haag geëxposeerd. In 2005 exposeerde ook in Antwerpen bij Galerie van Duyse en in Lineart in Gent. Het jaar 2006 en 2007 heeft zij ook in drie exposities in Italie meegedaan. In mei 2007 exposeerde ze ook in Marbella, Spanje. In december of 2008 is haar werk voor het eerst in Azië tentoongesteld. Ze kreeg een soloexpositie in de 2nd Seoul New International Artfair in Seoul, Zuid-Korea aangeboden. In 2009 is haar werk ook in HongKong op de HongKong Artshow te zien. In 2010 had ze exposities in Utrecht, Den Haag en Stockholm. In 2011 had Birgitta een solo-expositie in Edsvik Konsthall (Sollentuna, Zweden) met 40 van haar schilderijen en een solo-expositie in Galerie Katuin (Granada, Spanje). Ze nam ook deel aan Twente Biënnale (Hengelo) en een groepsexpositie in Amsterdam. Drie van haar schilderijen zijn nu te bezichtigen op de Nordart Kunstexpo (Büdelsdorf, Duitsland).

Birgitta werkt in haar eigen studio in Gouda en in haar studio in Nieuwerkerk aan den IJssel.
Ze is lid van Pulchri Studio, Firma van Drie en van Huddinge Konstnärs Klubb.





Birgitta schildert sterke portretten van zelfbewuste vrouwen met een zweem van kwetsbaarheid. Met een verscheidenheid aan emoties staan de portretten van Birgitta centraal in de compositie van het schilderij, doorkruist met lijnen en patronen die soms de hele achtergrond vullen. De figuren roepen associaties op met het vrouwelijke ikoon uit de reclame-industrie; geïdealiseerd en mooi.


Via duidelijke referenties naar Pop-art contrasteren deze portretten met de hedendaagse cultuur. In tegenstelling tot Pop-Art, meestal geassocieerd met het gebruik van reproductietechnieken, zijn Birgittas beelden zorgvuldig geschilderd en krijgt elke reproductie steeds persoonlijke karakteristieken. De intrigerende en imperfecte herhalingen spiegelen elkaar, elke keer anders dan hun evenbeeld.Terwijl kleuren en lijnen fysieke trekken onderstrepen, versmelten de figuren met de achtergrond en wordt diepte ontweken. Tevens is de figuur sterk ontwikkeld, waardoor die in fel contrast staat met de achtergrond. In het geheel van krachtige lijnen, patronen en simpele vormen vragen de ogen de meeste aandacht. Centraal gepositioneerd op het doek contrasteren zij met de vlakheid van de compositie en lijken de blik van de toeschouwer te spiegelen.

Alle schilderijen zijn zonder titel genoemd om niets van haar eigen overpeinzingen te verraden, omdat ze haar eigen belevingen niet de toeschouwer wil opleggen. Haar werk roept nietaltemin sterke persoonljike herinneringen en emoties op, waarnaast elke voorbestaande uitleg nutteloos blijkt.

Met een frisse benadering speelt zij met elementen uit de populaire cultuur en het alledaagse leven. Herinneringen aan haar geboorteland Zweden zijn haar inspiratiebron voor de landschappen en huizen. De gebruikte strepen en patronen vinden vaak hun oorsprong in traditionele zweedse streektradities.

Jansdotter (1966, Zweden) is een kunstenares die haar carriere begon in Zweden en sinds 2001 in Nederland voortzet. Zij exposeerde in galeries en kunstbeurzen in Zuid-Korea (2nd Seoul New International Artfair l), Zweden, Italie, Belgie, Spanje en Nederland en ontving in 2007 de Jacob Hartogprijs.




Galerie Noordeinde, Den Haag, 2009

Birgitta Sundström Jansdotter (1966) timmert voortvarend aan de weg. Voor 2001 woonde ze in Zweden waar ze een kunstopleiding volgde en een aantal exposities had. Daarna kwam ze naar Nederland waar ze zich als kunstenaar verder ontwikkelde.

Inmiddels is haar ster rijzende en zijn we blij dat we onze leners een vervolg kunnen bieden op het aantal schilderijen dat wij eerder van Birgitta Sundström Jansdotter in de uitleen hadden opgenomen. Een kenmerk van haar werk zijn de vrouwen- en meisjesfiguren met hun indringende blikken. Ze kijken afstandelijk, maar hebben allemaal een grote aantrekkingskracht.

Aanvankelijk waren de vrouwen zelf beeldbepalend, maar de laatste jaren zijn ze steeds meer deel van het geheel geworden. Ze figureren nu in bizarre, surrealistische settings in combinatie met andere figuren en objecten. Hierdoor wordt een sfeer gecreëerd die beklemmend kan zijn, maar tegelijkertijd nieuwsgierigheid opwekt en vragen oproept. Birgitta Sundstrom weet haar ideeën in een sterke, heldere beeldtaal te vertalen waarin de herhaling en kleurcontrasten kenmerkend zijn voor haar huidige stijl. Ze schildert nu vooral in zwart en wit, hier en daar subtiel aangevuld met rood, paars of blauw.




Marlous Schijlen, Kunstuitleen Gouda sept 2009


Kleren maken de vrouw
Is het omdat ze haar succesvolle baan inruilde voor een carrière in de kunst?
Is het omdat ze emigreerde van haar geboorteland Zweden naar Nederland?
Is het vanwege de sterke, onafhankelijke en tegelijkertijd kwetsbare en mysterieuze vrouwen die ze schildert?
Is het de wijze waarop ze verleden en heden, intuïtie en techniek combineert?
Wie zal het zeggen?

Eén ding is zeker.
In Birgittas schilderijen maken kleren de vrouw. Of het nu dames met Victoriaanse hooggesloten
jurken zijn of meisjes gekleed in enkel hotpants, hoge hakken en een stropdas, een polka dot of een
militair uniform, het zijn de vrouwen die zich aanpassen aan hun kleding en niet andersom.

Birgitta S. Jansdotter maakt kleding een substantieel, onderdeel van haar kunst.
Haar personages gedragen zich naar hun kleding. Door het schilderen van jurken, uniforms,
hoge hakken en daarbij horende accessoires als sieraden, handboeien, tattoos en bizarre
pruiken, geeft de schilderes uitdrukking aan de identiteit, al dan niet gespeeld of echt, van haar
individuen.

De ene keer is de kleding bedoeld om de ander of jezelf te behagen, de andere keer om -
jezelf of de ander te onderwerpen.

Erotiek is in Birgittas werk niet gerelateerd aan naakt of seks maar juist aan het bedekte
lichaam en de afwezigheid van seks. De uitdagende, verlegen of autoritaire blikken van haar
personages werken vervreemdend voor zover ze niet overeenkomen met de context waarin ze
tot uitdrukking komen. Sleutels en handboeien bungelen rond haar middel, aan een strakke
maxi-jurk met stropdas. Men verwacht het gezicht van een verzuurde cipier, terwijl een vriendelijk
ogend meisje je vanaf het doek glimlachend aanstaart.

It doesnt matter baby. Intentions are good (Whose intentions?).

Zomaar wat zinnen uit haar schilderijen waarin fantasierijke en bizarre
combinaties van mensen en dieren, kleding en schoeisel, objecten en
kleuren zorgen voor de meest verrassende resultaten.

Kijkend naar Birgittas werken stap je een sprookjeswereld binnen waar zowel
de boze stiefmoeder met haar zweep als een zwangere vrouw in een bos, omringd
door varkentjes, je kunnen staan opwachten.

Onvoorspelbaar en speels zoals kinderen en vrouwen zijn de schilderijen van Birgitta. I
k bewonder haar om de vrijheid die ze zich heeft toegeëigend om een eigen universum
te creëren waarin op minimalistische wijze verleden en heden door elkaar lopen. Birgitta
lijkt een wereld te willen scheppen waarin vrouwen je indringend aankijken zonder zich
bloot te geven en waarin ze zich willen geven zonder zich uit te leveren.

Birgitta lijk als geen ander te begrijpen dat iedere vrouw en iedere man andere identiteiten
kan aannemen, van overheersend tot onderdanig, van femme fatale tot kindvrouwtje, van
gigolo tot held.

Dressed of undressed.

M.K. 2013

site: Zweedse kunst Birgitta Sundstrom Jansdotter


Represented by von Fraunberg art gallery

Luisenstraße 53, 40215 Düsseldorf
+49 211 484 69 50

www.vonfraunbergartgallery.com


Nieuws News Kunst

Meld nieuws