Dutch Design Woonbeurs A'dam

Lythos en Hydros met Rhinoceros in brons


Adry Suiker verpakt in elk beeld een olijke knipoog, zoals in zijn Rhinocerossen in brons. Aan de wand kustlandschappen in de serie Gegrond in het water van Dick van Biemen. foto Dirk-Jan Gjeltema

KATS - De combinatie van de schilderijen van Dick van Biemen uit Middelburg en beelden van Ary Suiker uit Breda levert een harmonieuze expositie op als start van het tentoonstellingsseizoen bij Galerie Kats.
Hoe verschillend het werk ook is, voor beide kunstenaars geldt een specieke wijze van kijken en weergeven.

Een prominente plek in de ruimte nemen de twee rhinocerossen in brons van Suiker in. In al zijn beelden schuilt een olijke knipoog of een zweempje ironie. Zo wekt zijn kuiken in brons een glimlach op omdat het potsierlijk en luidkeels kond lijkt te doen van zijn aanwezigheid. "Driedimensionaal werken betekent ook dat er een achterkant is", zegt de kunstenaar. Hij maakt vaak werk van die achterkant. Dus wie de moeite neemt om bijvoorbeeld rond het beeldje Adam en Eva heen te lopen, ziet dat achter die twee uit albast gehakte gehurkte man en vrouw nog een ander duo schuilt. Aan de achterkant immers hakte Suiker deze twee bewoners van het Paradijs in een soort embryonale uitvoering.


Ook Nimrod, een silhouet uit Serpentijn dat aan een nar doet denken, blijkt twee kanten te hebben.

Met het fraaie beeldje Zeeuwin brengt Suiker een hommage aan zijn Zeeuwse grootmoeder. Zij was een vooruitstrevende vrouw die er binnen een streng gelovige gemeenschap in slaagde een pronktuin en later een camping te runnen. Suiker meent zijn creativiteit aan die oma te danken te hebben. Hij verbeeldt de vrouw in steen en geeft haar op gepaste wijze kleur door met krijt haar beuk te accentueren. Door inventief gebruik van materialen weet hij ook de kracht van deze vrouw te verbeelden.

De lucht, de vogels, de zee, het strand en de polder met dingen die daar wel of niet van nature in horen, inspireren Dick van Biemen tot schilderijen die hij zelf het liefst aanduidt als 'poëtisch realisme'. Zijn schilderijen onder de titel Lythos & Hydros vallen op door de strakkere lijnen en fellere contrasten dan in ander werk dat hier van hem te zien is.

Zachtere lijnen en kleuren gebruikt hij bijvoorbeeld in zijn serie met bunkers in het landschap. "Ik probeer die slapende kolossen in hun drie functies weer te geven", zegt Van Biemen er zelf over. Hij doelt op de oorspronkelijke functie als oorlogsmateriaal. Later als speelplek toen hij zelf nog kind was en tegenwoordig dienen bunkers ook als pleisterplaats langs toeristische routes.

Van Biemen houdt van het creëren van een schijnrealisme, zo blijkt onder meer uit zijn serie Gegrond in het water. In deze schilderijen weet hij door specifieke uitvergroting van details het realisme heel subtiel wat te verleggen. Een paal begroeid met plankton krijgt daardoor bijvoorbeeld verrassend andere proporties en aanzien.

Galerie Kats,

Meld nieuws